Γάμος: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ EVENT ή ΜΥΣΤΗΡΙΟ;

Το «μυστήριον  τούτο μέγα εστί» αναφωνεί ο Απόστολος Παύλος αφού παραλληλίζει  το γάμο του άνδρα με τη  γυναίκα σαν αυτόν του Νυμφίου Χριστού με τη Νύμφη Εκκλησία. Ο γάμος είναι μια μυστική και αόρατη ένωση μεταξύ του ανδρόγυνου, μια “εγχείρηση” όπου  γιατρός είναι ο ίδιος ο Χριστός, με έναν και μόνο σκοπό: την υπαρξιακή ολοκλήρωση του ανθρώπου η οποία χάθηκε μετά τη πτώση του από τον παράδεισο. Είναι ο ένας από τους δύο
δρόμους της σωτηρίας του ανθρώπου, ο άλλος είναι ο μοναχισμός. Πρώτος ο Κύριός μας ευλόγησε στην Κανά της Γαλιλαίας τους μελλόνυμφους χαρίζοντάς τους ενότητα και πληρότητα αγάπης. Κατόπιν, το μυστήριο του γάμου θεσμοθετήθηκε επί Λέοντος του Σοφού το 893 μ.Χ. και επισημοποιήθηκε επί Αλεξίου Κομνηνού το 1084 μ.Χ. όπου αναγνωρίστηκε ως νόμιμη και έγκυρη μόνο η μνηστεία που είχε λάβει την ευλογία της Εκκλησίας του Χριστού.

Από τότε μέχρι σήμερα τα πράγματα άλλαξαν, αφού ο σύγχρονος θρησκευτικός γάμος χάνει την ιερότητά του στη συνείδηση των ανθρώπων.
Από τις πιο βασικές αιτίες είναι η άγνοια των ανθρώπων και η εκοσμίκευση  του κλήρου. Ο γάμος καταργείται ως μυστήριο και λαμβάνει μορφή κοσμικής εκδήλωσης, κοινωνικού event. Τέτοιες εκδηλώσεις προβάλουν συγκεκριμένα πρότυπα και συμπεριφορές, δημιουργούν υψηλές γνωριμίες  και ανεβάζουν το status των παρευρισκομένων. Γίνεται επίδειξη χρήματος και εξουσίας με πολυτελή αυτοκίνητα,  ακριβά κοσμήματα και στιλιστικές προτάσεις επώνυμων οίκων μόδας κυρίως για  τις κυρίες. Τα ποτά ρέουν άφθονα, η μουσική παίζει δυνατά, γιατί έτσι είμαστε “in”. Φυσικά δεν λείπουν και οι πανέμορφες παρουσίες ημίγυμνων μοντέλων για να χαζεύουν οι μεθυσμένοι άνδρες. Όλοι χορεύουν και όλοι δείχνουν δήθεν ευτυχισμένοι. Αυτό άλλωστε επιβάλλει το πρωτόκολλο των κοσμικών εκδηλώσεων. Τα φώτα και οι κάμερες είναι στραμμένες στους καλεσμένους όπου για λίγα λεπτά δημοσιότητας είναι έτοιμοι να θυσιάσουν πολλά.


Η  ανεξήγητη ένωση του ζεύγους
Δυστυχώς αυτό το κοσμικό πνεύμα επικρατεί, ως επί το πλείστον, και στους περισσότερους γάμους. Ο γάμος όμως δεν είναι μια κοσμική τελετή, αλλά ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Εκκλησίας μας. Σημαίνει το μυστηριακό και ανεξήγητο φαινόμενο της τελείας ενώσεως του άνδρα με την γυναίκα “εις σάρκαν μίαν”. Τίποτα δεν γίνεται τυχαία μέσα σε αυτό ή για τους τύπους. Όλα συμβολίζουν κάτι, όπως, τα χρυσά δαχτυλίδια συμβολίζουν την ένωσή τους και την υπόσχεση του Χριστού ότι θα τους χαρίσει την αιώνια βασιλεία, τα στέφανα συμβολίζουν την επιβράβευση των μελλονύμφων  στον αγώνα για  την εγκράτεια, ο χορός του Ησαΐα συμβολίζει τη χαρά τους για την ενσάρκωση του Χριστού και την αιώνια διάσταση της εν Χριστώ ζωής. Τέλος το “κοινό ποτήριον” συμβολίζει ότι οι νεόνυμφοι θα μοιραστούν για όλη τους τη ζωή τις μελλονικές χαρές αλλά και λύπες και αποσκοπεί  στην τέλεια ένωση για την σωτηρία τους, ως τρόπος για την θέωσή τους. Ας μη ξεχνάμε ότι ο σκοπός του γάμου είναι κυρίως σωτηριολογικός και λυτρωτικός. Πώς θέλει ο Θεός να ντυθώ;
Η συμπεριφορά του ζευγαριού αλλά και των καλεσμένων, συγγενών και φίλων, που θα παραβρεθούν σε αυτό το μυστήριο πρέπει να είναι κόσμια και να προσέρχονται με ευσέβεια και ταπείνωση. Πηγαίνουν να προσευχηθούν για να ευλογήσει ο Θεός την ένωση των δύο προσώπων! Ας μη νομίζουν πως πηγαίνουν σε  κάποιο event, σε party  ή σε κάποια παραλία. “Τα παρεό δεν επιτρέπονται”.
Να σας αναφέρω ένα περιστατικό στο οποίο συνέβησαν αυτά τα γεγονότα που περιγράφουμε. Ήμουν καλεσμένος σε ένα γάμο και οι προσκεκλημένοι, ιδίως οι γυναίκες ήταν ντυμένες προκλητικά. Ο ιερέας καθώς τις είδε είπε: «Νομίζετε ότι ήρθατε στην παραλία και όχι σε γάμο. Κοιτάξτε τις Αγίες πόσο σεμνά είναι ντυμένες. Αρμόζει η θέση σας εδώ μέσα;» Αυτά τα λόγια ταρακούνησαν κάποιες κυρίες και ρίχνοντας ένα σάλι κάλυψαν τη γύμνια τους. Τελικά πώς χάνουμε το μέτρο της ηθικής μας και γίνεται η αγορά οδηγός μας, ακόμη και στις πιο ιερές στιγμές;
Το ίδιο ισχύει και για το ζευγάρι. Με τη δικαιολογία της ξεχωριστής και ιδιαίτερα λαμπερής παρουσίας, δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε ημίγυμνες νύφες, κατά το κοσμικό πρότυπο της barbie,  με διαφανές μπούστο, ανοιχτές πλάτες, έντονα μακιγιαρισμένα πρόσωπα, σχεδόν παραμορφωμένα, εικόνες που δεν συνάδουν με το πρόσωπο και τον βίο του Χριστού, καθώς και των Αγίων της Εκκλησίας. Γι’ αυτό άλλωστε, κατά την διάρκεια του μυστηρίου, δεν θα πρέπει να γίνονται από τους καλεσμένους συζητήσεις και «κουτσομπολίστικα» πηγαδάκια αλλά συν-προσευχή και κοινωνία  με τον Χριστό. Πώς θα πετύχει η ένωση-εγχείρηση αν ο ιατρός «των ψυχών και των σωμάτων ημών» Χριστός – στο πρόσωπο του Ιερέα- δεν βοηθηθεί από το εκκλησίασμα;   Όπως είπε και ο ίδιος ο Χριστός «όπου δύο ή τρείς συνηγμένοι στο όνομά μου εκεί ειμί και εγώ». Μας κάνει μέτοχους στη συζυγία και στη γονεϊκότητα του ζευγαριού αλλά και συνδημιουργούς του Θεού. Η εκκλησία δεν είναι χώρος επίδειξης, πλουτισμού, αυταρέσκειας, υπερηφάνειας και φιλαυτίας αλλά χώρος ευσέβειας, κατάνυξης, ταπείνωσης, έκφρασης της πίστης μας, επικοινωνίας με το Θεό μας.
Η Εκκλησία δεν απαγορεύει, αλλά υποδεικνύει και καθοδηγεί τον δρόμο για την μυστηριακή ζωή και ένωση του διαιρεμένου  ανθρώπου με την αέναη παρουσία του Κυρίου μας μέσω του Αγίου Πνεύματος. Ας αναλογιστούμε λοιπόν το τεράστιο βάρος που έχουμε όταν παρευρισκόμαστε στο μυστήριο του γάμου, τον τρόπο με τον οποίο θα συμμετέχουμε για να ευλογηθεί το ζευγάρι και τελικά τι θέλουμε πράγματι να είμαστε, κοινωνοί Χριστού ή celebrities;
Βασίλειος Τσιτσόλκος
ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ
ΝΕΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΕΣΥ» τ. 65
ΤΡΙΚΟΡΦΟ ΦΩΚΙΔΟΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s